Olivier Laban-Mattei
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Des ombres se dissipent dans la tempête, des jeunes gens, bravant le froid polaire de janvier, en plein centre de Nuuk. Les néo-citadins, venus pour la plupart de villes et villages reculés où le lien communautaire est encore prégnant, souffrent souvent d
La rue piétonne de Nuuk, dans le blizzard de janvier. Les variations saisonnières de températures sont devenues imprévisibles ces dernières années du fait du réchauffement climatique, mais les fortes chutes de neige et les vents violents de l’hiver n’empê
Le vieux port colonial de Nuuk (signifiant le cap en Kalaallisut), autrefois nommée Godthab en danois (‘bonne espérance’), conserve les traces des premières maisons coloniales. Symbole d’un passé douloureux pour les autochtones, il est aujourd’hui le lieu
Dans le centre de Nuuk, une femme affronte le blizzard pour faire ses courses. Allégorie (sans nostalgie exotique) d’un temps révolu où le chasseur et son traîneau étaient au cœur de la survie du village.
Inunguaq profite de la douceur de fin de journée pour fumer une cigarette sur le bateau de son ami avec lequel il est parti chasser le phoque, à une heure au sud de Nuuk. Inunguaq mène une vie chaotique. Il est passé par la prison pour trafic de cannabis.
Les jours de versement des retraites et des salaires, la consommation d’alcool accroît considérablement. Les bars se remplissent, la fête est partout. L’alcool est un véritable fléau dans cette société minée par les inégalités sociales.
Un chien polaire groenlandais devant le fjord majestueux d’Ilulissat. Les pêcheurs de la région utilisent le traîneau à chiens en hiver pour pêcher. Mais depuis deux ans, la banquise sur la mer ouverte est trop fine pour être praticable. Et les chiens sou
De jeunes adolescents regardent le départ de la course à la chasse au phoque, le 21 juin, jour du solstice d’été et fête nationale groenlandaise. Les jeunes sont partagés entre l’envie de rester au Groenland et le désir d’ailleurs. (...)
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Olivier Laban-Mattei has been a photojournalist since 1999. After ten years spent at Agence France-Presse covering national and international news (wars in Iraq, Georgia, Gaza, insurrection in Iran, earthquakes in Java and Haiti, cyclone in Burma... ), he has been involved since 2010 in long-term projects, devoting most of his current reflection to the question of the destructuring of societies, whether due to war, climate change or the greed of foreign investors for the riches of their land. New forms of colonialism are also at the heart of his concerns. Since 2013, he has been a member of the MYOP agency. Between 2013 and 2016, he works with the UNHCR on war trauma among refugee populations (Jordan, Central African Republic, Cameroon, Chad) and Solidarités International (South Sudan) while he continues since 2010 his regular collaborations with the French and foreign press (Arab Spring, wars in Libya and Yemen...). Between 2016 and 2019 he directed a documentary, Breathless, on the psychological trauma of a rape victim (France 3 national). In the continuity of his investigation in Mongolia on the harmful effects of the mining boom (2012 to 2014), he leads since 2020, with his son, Lisandru Laban-Giuliani, a project in Greenland on the contemporary Inuit society, mixing photographs and anticipation story. In 2021, he documents, for the DG ECHO (European Commission), the consequences of the crisis linked to the Covid-19 epidemic in the Rohingya refugee population in Bangladesh. His work, internationally recognized, has been awarded many times, including three World Press Photo, two Paris-Match awards, two POY, two Days Japan. He is also regularly exhibited and screened, in particular at the international festival of photojournalism Visa pour l'Image. In 2021, he won a grant from the Bibliothèque Nationale de France to work on the new peasantry in France. For years, Olivier Laban-Mattei has been passing on his knowledge of the profession during training courses in photojournalism and visual storytelling, while raising students' awareness of the meaning of images and their use. He published a book in 2013, Mongols (Les Belles Lettres).

Awards :

  • 2006, 1st prize / Paris-Match award
  • 2007, Bendrihem's 1st prize for the best European political photo
  • 2009, World Press Photo, 3rd prize story in General News category
  • 2009, Special award from the Jury of the international festival of photojournalism of Gijon
  • 2010, Pictures of the year international (POYi), 2nd Prize
  • 2010, Pictures of the year international (POYi), Award of excellence
  • 2010, Special award from the Jury of Days Japan
  • 2010, World Press Photo, 2nd Prize story in Spot News category
  • 2010, Fotoweek DC, 3rd Prize - Series-Photojournalism/Social Documentary
  • 2010, Bayeux-Calvados award for war correspondents, 2nd prize
  • 2010, 1st prize / Paris-Match award
  • 2011, World Press Photo, 1st prize story in General News category
  • 2011, Best of Photojournalism 2011 (BOP-NPPA), 1st prize in "Natural Disaster" category
  • 2017, Grant (1st prize) from La Scam for his video documentary, "Apnée" (with Baptiste de Cazenove)
  • 2018, Public Prize of Days Japan (war in Yemen)
  • 2021, Grant from the French National Library and the French Ministry of Culture
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Olivier Laban-Mattei
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+33 (0)1 42 33 82 35
bureau@myop.fr

Series

Dans le centre de Nuuk, une femme affronte le blizzard pour faire ses courses. Allégorie (sans nostalgie exotique) d’un temps révolu où le chasseur et son traîneau étaient au cœur de la survie du village.

NEIGE NOIRE - partie I — Olivier Laban-Mattei

2019 - 2021
Un chien polaire groenlandais devant le fjord majestueux d’Ilulissat. Les pêcheurs de la région utilisent le traîneau à chiens en hiver pour pêcher. Mais depuis deux ans, la banquise sur la mer ouverte est trop fine pour être praticable. Et les chiens sou

NEIGE NOIRE - partie II — Olivier Laban-Mattei

2019 - 2021
Maison abandonnée dans l’ancien village de Kangeq.

NEIGE NOIRE - partie III — Olivier Laban-Mattei

2019 - 2021

Yemen, on the ruins of "Happy Arabia" — Olivier Laban-Mattei

2017

South Sudan. Forced to flee but under siege — Olivier Laban-Mattei

2017

Zo Kwe Zo, “One man is worth another” — Olivier Laban-Mattei

2014 - 2015

Fleeing Boko Haram — Olivier Laban-Mattei

2015

The Eldorado does not exist — Olivier Laban-Mattei

2012 - 2014

Praise of slowness — Olivier Laban-Mattei

2013

La dura vita — Olivier Laban-Mattei

2013

Zenga zenga — Olivier Laban-Mattei

2011

Aba Kolera — Olivier Laban-Mattei

2010

Magnitude 7.3 Mw — Olivier Laban-Mattei

2010

Cannes old style — Olivier Laban-Mattei

2013

Publications​ / Exhibitions

Parution Le Monde / Yémen / Août 2017

2017
Le Monde 2017

Les derniers assiégés du royaume Shilluk

2017

Exhibition "Zo Kwe Zo" at Barrobjectif festival

2015

Exhibition "Zo Kwe Zo" at Aiguillage gallery, Paris - Myop in Paris #6

2015

Exhibition "Zo Kwe Zo" at Visa pour l'Image festival, Perpignan

2015

Exhibition 'Mongols' in Quebec city

2013

Book 'Mongols'

2013

Exhibition 'Zenga, Zenga' in Chicoutimi, Quebec

2012

Exhibition 'Mongols', at Visa pour l'Image festival, Perpignan

2014